Home / Blog / 6 redenen waarom wandelen goed voor je is
29 april 2020

6 redenen waarom wandelen goed voor je is

arek-adeoye-ljocgjs63sm-unsplash.jpg

6 redenen waarom wandelen goed voor je is

Wandelen is een ontzettend simpele maar uiterst effectieve manier om je gezondheid, lichaam en geest een flinke positieve boost te geven.
Het is daarnaast ook ontzettend eenvoudig! Je hoeft geen dure sportuitrusting aan te schaffen, een paar goede schoenen zijn voldoende!  En een voordeur natuurlijk die je naar buiten leidt!

1. Wandelen is goed voor je gezondheid
Wandelen heeft veel positieve effecten op je algemene gezondheid en zorgt voor een sterkere weerstand. Even enkele voorbeelden:

  • Elke dag 30 tot 60 minuten wandelen heeft een gunstige invloed op de conditie van je hart- en bloedvaten.
  • Vaak wandelen zorgt voor sterkere botten; het risico op bv. heupfracturen wordt wel tot 43% verlaagt.
  • Wandelen heeft ook een goed effect op je geheugen. Je hersenen blijven actief en dit kan leiden tot een vermindering van de kans op Alzheimer.
  • Het risico op diabetes is veel minder als je op regelmatige basis wandelt.
  • Wandelen is een natuurlijke methode van bewegen, die je toch al dagelijks uitvoert. Je hoeft dus geen enkele spier extreem te belasten en er is al zeker geen sprake van schokkerige bewegingen. Het risico op blessures is dus miniem.

2. Wandelen is conditie opbouwen
Wandelen is dé manier om op een rustig tempo je conditie op te bouwen. Begin eerst rustig, zo’n 2 à 3 dagen per week met een wandeling van 30 minuten op een vlak parcours. Daarna bouw je langzaam op. Zowel de duur van de wandeling als het aantal wandelingen per week.
Doordat je langer en vaker gaat wandelen, vergroot je het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen.
Je gaat zien, na de eerste week zal je uithoudingsvermogen al een serieuze boost krijgen!

3. Wandelen doet de stress verdwijnen en bezorgt je een goede nachtrust
Iedereen heeft wel eens last van gepieker of stress. Door een half uurtje een frisse neus te halen tijdens het wandelen kom je tot rust en vermindert je stress. Verschillende onderzoeken tonen immers aan dat een half uur beweging beter werkt tegen depressieve gevoelens dan antidepressiva. Wandelen zorgt voor een voldaan en rustig gevoel. Dat komt je nachtrust ten goede waardoor woelen in je bed tot het verleden behoort.

4. Wandelen is geweldig voor je humeur
Heb je wel eens een dipje? Ga dan wandelen. Want wandelen heeft een enorm positief effect op het humeur.
Wanneer je in beweging bent en mooie dingen aanschouwt maakt je lichaam ‘serotonine’ aan, ook wel ‘gelukhormoon’ genoemd. De combinatie van bewegen en natuur is dus ideaal voor je gemoedstoestand.

5. Wandelen is (bijna) volledig gratis
Wandelen is zeer toegankelijk. Je hebt absoluut geen dure sportuitrusting nodig om erop uit te trekken. Een kleine investering in een paar goede wandelschoen en hup, je kan vertrekken. De meeste wandelgebieden zijn ook vrij toegankelijk. Het is enkel als je een wandelkaart koopt of meedoet aan een wandelevent dat je enkele euro’s op  tafel moet leggen.

6. Wandelen is beleven
Wandelen kan echt overal en altijd. Je moet geen rekening houden met bepaalde openingsuren of het oninspirerende interieur van de sportschool. Nee, de keuze ligt compleet in jouw handen.
Zoek je liever de drukte op, dan kies je voor een stadswandeling. Maar gaat je voorkeur uit naar kalmere plekken, dan wandel je best richting het bos, het strand, een park, de heide,… Een wandeling is iedere keer anders en is iedere keer beleven!

Je ziet! Geen excuses meer om er niet aan te beginnen.

foto: Arek Adeoye

Afbeeldingen