28 mei 2020

Allereerste commerciële ruimtevlucht is een feit

spacex-crew-dragon-780x470.jpg

Allereerste commerciële ruimtevlucht wordt een feit

Gaat Space X, het bedrijf van tesla-CEO Elon Musk dan toch ruimtevaartgeschiedenis schrijven?  De eerste poging zou gisteren, woensdag 27 mei, om 22u23 onze tijd een feit worden. Bedoeling was om de Crew Dragon module met een Falcon-9 raket te lanceren vanaf het legendarische lanceerplatform 39A op het Kennedy Space Center van de NASA in Florida. Maar de weersomstandigheden beslisten er anders over en met dit soort missies kan je maar beter geen risico nemen!

Astronauten

De astronauten Robert (Bob) Behnken en Douglas (Doug) Hurley kijken dus halsreikend uit naar zaterdag.  Het scenario is als volgt: 2,5 minuut na de lancering wordt de eerste rakettrap gelost en 6,5 minuten later landt deze op een schip met groot landingsplatform voor de kust van Florida. 19 uur later koppelt de Crew Dragon met het ISS.  SpaceX zal zo de allereerste bemande commerciële ruimtevlucht ooit realiseren.  De lancering gaat zaterdag een uur vroeger door, omstreeks 21u30 onze tijd. Jammer genoeg is het dan nog licht bij ons zodat we ze niet gaan kunnen zien. Maar je kan alles live stream volgen bij NASA

Er bestaan twee versies van de  Crew Dragon

SpaceX heeft de Dragon 2 capsule, of Crew Dragon, ontwikkeld in twee varianten. Zo is er een bemande versie van de Crew Dragon en een cargo versie.
Elke Crew Dragon ruimtecapsule heeft een diameter van 3,7 meter, is 8,1 meter hoog en heeft zonder vracht of bemanning een gewicht van 6,3 ton. Om in een baan om de Aarde te kunnen geraken, werd de bemande variant van de Crew Dragon voorzien van acht SuperDraco stuwmotoren. Ter vergelijking: de cargo variant zal beschikken over vier stuwmotoren. Deze dienen ook als 'Launch Escape System' zodat de capsule van de raket kan wegvliegen  moesten er zich tijdens de lancering ernstige problemen voordoen met de Falcon 9 draagraket.

Nieuwe technische hoogstandjes en een design interieur

De capsule biedt plaats aan maximum zeven ruimtevaarders. Zij kunnen plaatsnemen in lederen zetels die je doen denken aan zetels die je kent van  racewagens. Drie zetels bevinden zich beneden en vier daarboven. Een aantal stoelen aan boord van de capsule kan door vrachtrekken vervangen worden. Want de Crew Dragon kan ook vracht naar het ISS brengen. Tot 3,3 ton!

Boven de stoelen van de gezagvoerder en de co-piloot bevinden zich enkele touchscreens en een bedieningspaneel met een aantal knoppen en een joystick aan een beweegbare arm waarmee de Dragon kan worden bediend.

Nieuwe snufjes zijn de grotere raampjes, nieuwe computers, nieuwere zonnepanelen en een ultranieuw hitteschild dat beter bestand zou zijn tegen de extreme omstandigheden tijdens de terugkeer in de atmosfeer van de Aarde. Eén van de belangrijkste eigenschappen van de Crew Dragon capsule is dat deze kan functioneren in een vacuüm omgeving en de astronauten aan boord volledig beschermt bij plots drukverlies in de cabine.

Een cool ruimtepak

Bij zo’n missie hoort natuurlijk een dito ruimtepak. Dit werd in eigen huis ontworpen en gemaakt, weegt 21 kg en is enkel voor gebruik binnen in het ruimteschip.  Het is een gesloten pak onder “aardse” (lucht-)druk dat de astronauten beschermt tegen plotse uitval van de cabinedruk.  Het is tevens voorzien van één centrale aansluiting voor communicatie- en koelingssystemen. Het bevat een 3D-geprintte helm met ingebouwde bescherming tegen de zware geluiden tijdens lanceringen en bij de terugkeer door de dampkring.  De handschoenen hebben een touchscreen-tastfunctionaliteit. De schoenen zijn voorzien van speciale vastklikzolen (zoals bij wielrenners). De buitenlaag van deze materialen is brand- en hittebestendig.

Ooit zullen we Mars bevolken.

Met de missie van de Crew Dragon is er een nieuwe stap gezet richting ruimtetoerisme. Dit is voorlopig enkel weggelegd voor echt “rijke” mensen. Space X wil dan ook een eigen ruimtestation bouwen waarvoor je een zitje zal kunnen kopen. Het is de ultieme droom van Elon Musk om de planeet Mars in te nemen, al zal dat nog niet voor onmiddellijk zijn.

 

 

Afbeeldingen